09-05-2006


Doof meisje is een uitzonderlijke schrijfster.

Zhang Xini, een 15-jarig doof meisje uit de Zuid-Chinese stad Shenzhen heeft 4 fictieverhalen gepubliceerd met 1,7 miljoen Chinese karakters, creƫerde drie websites en deed 2 uitvindingen.
Als jongste lid van de Schrijversgilde van Shenzhen vestigde Zhang alle aandacht op zich met haar laatste roman “Als ik Helen ben”. Ze wordt door velen vergeleken met Helen Keller, een Amerikaanse doofblinde schrijfster, die een rolmodel voor miljoenen werd.
Zhang zegt dat ze niet klaagt ondanks het feit dat ze haar gehoor verloor, want ze gelooft dat het lot haar naar een wereld bracht waarin ze haar vaardigheden ten volle kan ontwikkelen.
“Ik voel me gezegend omdat ik nog over mijn belangrijkste zintuig beschik” zegt het meisje. “Ik kan zien, en boeken hebben mijn geest gestimuleerd en ik leerde er hoe ik me moet gedragen.”
Geboren in 1990 was Zhang een normaal en levendig kind dat snel leerde praten en zingen tijdens haar 3 eerste levensjaren. In 1993 verloor Zhang haar gehoor toen ze een inspuiting kreeg met ototoxische antibiotica tegen de mazelen en hoge koorts. Door haar gehoorverlies verminderde ook langzamerhand haar spraak.
Naast het gebruik van lichaamstaal en een hoorapparaat is schrijven de beste manier om haar gevoelens uit te drukken.
Toen ze nog maar 12 was had ze al meer dan 100 literaire meesterwerken gelezen en had ze al een groot aantal artikels in kranten en tijdschriften gepubliceerd.
Zhang zegt dat ze zich gelukkig prijst dan ze in het internettijdperk leeft, omdat ze op een virtuele manier haar gevoelens kan delen met anderen.
Haar ouders stuurden haar eerst naar het speciaal onderwijs maar daar was ze niet gelukkig. Daarop stuurden haar ouders haar naar het gewoon onderwijs. Logopedie krijgt ze van haar ouders zelf. Het is een lang en moeizaam proces. Hoewel Zhang nog niet helemaal duidelijk kan spreken, toch wil ze altijd met haar ouders, vrienden en leraars communiceren.
In de toekomst wil Zhang aan de Beijing Film Academie verder studeren om later films te regisseren.

Bron: China Daily http://www.chinadaily.com.cn/china/2006-05/09/content_584952.htm

Geen opmerkingen:

Blogarchief