20-03-2006


Ik speel in een dove voetbalploeg

Press Packer James speelt voetbal in een dove voetbalploeg. In zijn verslag vertelt hij ons waarom hij denkt dat het belangrijk is om horende spelers te tonen dat ook doven goed kunnen voetballen.
“Ik speel al jaren voetbal, ik speel graag voetbal! Nu is er in mijn stad een doof centrum geopend waar doven gecoachd worden om beter te voetballen. Dat doet mij veel plezier want we hebben er al veel geleerd, we leren de bal doorgeven en hoe we goed als ploeg moeten spelen en ook dat we ons hoofd moeten recht houden als we dribbelen.
Als we trainen worden we in twee groepen verdeeld en we werken met dove trainers. De opwarming doen we met gekleurde kegels. Elke kleur heeft een andere betekenis: rood betekent stop, groen vooruit en oranje betekent van richting veranderen. De trainer steekt een kegel in de lucht en wij weten wat we moeten doen.
De regels voor dove voetballers zijn dezelfde als voor horende voetballers, maar doof zijn betekent toch een andere manier van spelen. Ik hoor mijn medespelers niet als ze de bal willen, dus moet ik meer kijken. En soms weet ik niet of er een speler achter mij aan zit die mij wil tackelen. Naar het fluitje van de scheidsrechter luisteren is ook een probleem. Om onze aandacht te vangen steekt hij zijn hand in de lucht en we stoppen. Om met elkaar te communiceren gebruiken we gebarentaal en tolken.
Zoals alle spelers werk ik hard aan mijn techniek. En als dove speler wil ik mij bewijzen tegen horende spelers. Ik kijk er naar uit om tegen andere teams te spelen. Ik wil echt een beroepsspeler worden. En als er mensen zijn die twijfelen aan voetbal voor doven, geloof mij, ze denken verkeerd. Geef mij een bal en ik bewijs wat ik kan”
James, 15, Birmingham

Bron: http://news.bbc.co.uk/ I play in a deaf football team

Geen opmerkingen:

Blogarchief