18-03-2006


Dove vrouw heeft eigen tv-show in de VS.

Op het eerste zicht is er niets speciaals aan Joan Davies die haar eigen tv-show heeft waarin ze vlot met een reeks gasten praat. Maar als je het hoofd van haar wegdraait kan ze niets verstaan van wat je zegt.
Davies is doof. Ze kan echter perfect liplezen en na uitermate veel oefenen heeft ze de monotone, hoge stem die eigen is aan de meeste dove mensen, kunnen wegwerken.
Als ze op tv is, volledig geconcentreerd, zou je nooit denken dat ze doof is.
“Als je echt iets wil, dan leer je compenseren” zei de 42-jarige Davies.”Je zoekt en je vindt oplossingen voor je problemen.”
Davies is doofgeboren en ze draagt 2 apparaten, verborgen achter haar donkere haar. Haar audiologe Melissa Riess zegt dat ze praktisch niets hoort en dat het fenomenaal is om te leren spreken zoals Joan Davies zonder dat je zelf ooit je stem hoort.
De vader van Davies was ook doof, maar hij verborg zich voor de mensen. Hij sprak nooit een woord tegen de buren. “Ik wou niet als mijn vader worden” zegt Davies.”Mijn grootste vrees is altijd geweest dat ik niet zou kunnen communiceren” En de pesterijen van andere kinderen deden haar besluiten nog meer haar best te doen.
Ze leerde zichzelf liplezen en zoals iedereen wellicht weet vraagt dat een constante nooit verslappende concentratie.Als ik niet oplet en iemand zegt: “Wat denk je?” dan versta ik dat misschien als “Wat drink je?”
De meeste mensen die Davies ontmoeten hebben er geen idee van dat ze doof is. Ze maakte zelf de keuze om geen gebaren te leren:”Ik dacht dat het me zou beperken.”
Davies heeft natuurlijk wel problemen om mensen in groep te verstaan. “Ik doe dan maar alsof ik het versta” zegt ze.
Haar baas Sam Johnson zegt dat zij een van de hardst werkende mensen is die hij kent. Ze is altijd welgezind, positief en ze doet haar werk graag. Ik heb nog nooit gehoord dat ze zei dat ze last heeft van haar handicap.
Joan Davies is gehuwd en verwacht haar eerste baby eind april. Omdat ze zo’n stuwende kracht is werken haar collega’s ook graag met haar samen en tolken ze voor haar als ze moet telefoneren. En als de camera-man iets tegen haar wil zeggen richt hij de camera op hemzelf zodat Joan van zijn lippen kan aflezen.

Bron: http://www.theledger.com/ auteur: Rick Rousos

Geen opmerkingen:

Blogarchief