11-02-2006


Doof zijn schrikt de meisjes van de Samuell-school niet af om te basketten


Het meisjesbasketbalteam van de Samuell school was aan het oefenen en coach Jeannine Gambles blaft letterlijk instructies in het rond. Beginners Keisha Mckeever en Kenecia Jackson luisteren niet direct. Dit betekent niet dat ze niet gehoorzamen. Dat wordt duidelijk als ze enkele ogenblikken later toch naar de aangewezen plek lopen nadat ze de gebaren gezien hebben van de tolk Connie Miller die naast de coach staat. Mckeever is doof geboren, Jackson is doof vanaf haar 2de. Ze kunnen liplezen, maar nu staan ze te ver van de coach en konden niet zien wat ze zei. Bij de training kunnen we stoppen om zeker te zijn dat we de richtlijnen verstaan hebben, maar in wedstrijden is het moeilijker. De coach vindt het geen probleem. Doof zijn is voor mij geen probleem. Ik zie twee meisjes die willen basketten.
De twee meisjes misbruiken ook hun handicap niet. Integendeel, ze zijn er sterker door geworden. Hoeveel middelbare scholieren kunnen zeggen dat ze de president van de Verenigde Staten ontmoet hebben? Als leden van het dovenkoor van de school hebben ze vorig jaar het nationale volkslied voorgedragen in gebarentaal voor president Bush. “Ik ben er trots op dat ik doof ben, zegt McKeever in gebarentaal met de hulp van tolk Miller. Ik ben niet beschaamd. Ik ben graag in het koor en ik speel graag basketbal. “ Ik ben doof, maar ik kan wat jij kunt.”
Op dezelfde school in Dallas, Texas zijn nog 6 andere dove atleten. In de jongensteams van basketbal, voetbal, Amerikaans voetbal en golf hebben ook elk een dove atleet.
Tot nu toe hebben ze hard gewerkt met de tolk op de bank maar sinds Samantha Clark meedoet, is de situatie veranderd. Ze leerde gebarentaal voor het seizoen begon met als enige reden om de twee dove meisjes te helpen. De meisjes hebben zo veel plezier in het spel en daarbuiten dat Samantha er aan denkt om tolk te worden.
Speciaal aan de Samuell school is dat ze sinds 1970 een Leerprogramma hebben voor Doven. De dove leerlingen volgen de gewone cursussen met de hulp van 5 leerkrachten die gebaren kennen. Er zijn gemiddeld 45 dove leerlingen.
Tot slot nog een boodschap van de moeder van Kenecia:”Als je nog maar net een doof kind hebt, geen paniek. Als je kind opgroeit en dove volwassenen ontmoet en zien dat die normaal zijn, zullen ze geen schrik hebben om ook normaal op te groeien”.


Door Dave Lance / The Dallas Morning News

Geen opmerkingen:

Blogarchief