08-02-2006



Leven na doof worden

Sheila Walker verloor zonder enige waarschuwing haar gehoor op een dag in 1999 door de ziekte van Menière. Een binnenoorziekte. Ze werd op een zaterdag in mei wakker met een perfect gehoor maar om 4 uur in de namiddag was ze volledig doof.
Mevrouw Walker viel in een diepe depressie. Ze kon de stilte niet aanvaarden tot Tess een cocker spaniel horende hond, in april 2003 in haar leven kwam. Mevrouw Walker zei:” Ik voelde me totaal en ontzettend geschokt en ik werd heel depressief. Ik was in diep water gevallen zonder te weten of ik nog boven zou komen.”
“Ik miste de dagdagelijkse geluiden en ik had er een hekel aan om mijn zelfstandigheid te verliezen. Toen vertelde me iemand over doven geleide honden en dat heeft mijn leven veranderd.
Tess is het oor van haar 47-jarige eigenares. Zij hoort de deurbel, de telefoon, de wekker, de timer van de oven en belangrijk, rookmelders. Tess werd zopas horende hond van de maand februari in haar streek. “Tess betekent voor mij leven na mijn doofheid, er is niets wat ik niet kan met mijn hond bij me. Zij gaf mij mijn onafhankelijkheid terug, mijn gevoel van veiligheid en mijn zelfvertrouwen.

Bron: Community Newswire, Rosamund Hutt

Geen opmerkingen:

Blogarchief