13-04-2018

Film uit Guatemala met een dove hoofdrolspeelster is nu te bekijken op Netflix.


Saúl Lisazo, Juan Pablo Olyslager, and Costanza Andrade in Septiembre o Un llanto En Silencio (2017)








Van de Guatemalteekse regisseur Kenneth Müller komt er een nieuwe film op Netflix. In het Spaans 'Septiembre, un llanto en silencio'. Dus 'September, een stille schreeuw'. Een drame geïnspireerd op de strijd van Müller's broer die doof werd door de ontploffing van een terroristische bom. Wat mijn broer overkwam sprak mij heel erg aan, want mijn eerste taal was gebarentaal en niet Spaans. Met deze film wou ik mijn geest zuiveren van wat ik gezien had hoe mijn broer al die jaren geleden heeft.

Voor de film en het verhaal hing Müller het verhaal op aan een jong doof meisje dat Theresa heeft (wel gespeeld door een horende actrice Constanza Andrade). Omdat ze niet doof is nam Müller haar mee bij zijn broer om samen met hem de dove gemeenschap van Guatemala te leren kennen. Die ervaring hielp haar te begrijpen wat het betekent in een land te leven waar er voor gehandicapte mensen geen enkele kans is.

Het beeld van een dove mens die schreeuwt is heel sterk. Als een horende schreeuwt, dan hoort hij zijn stem. Maar een dove mag huilen zo hard hij wil, zij kunnen zichzelf en hun pijn niet horen. Met deze film hoopt hij niet alleen bewustzijn en empathie te krijgen, maar ook een gezicht te geven aan de slachtoffers van de gewapende conflicten in het recente verleden van Guatemala.

Op Netflix in de VS. In Europa of België?

Blogarchief