21-04-2008


Therapie helpt een dove vrouw zo goed te spreken dat het ongelooflijk is

In de krant Chicagotribune vraagt ze advies aan columniste Abby. Beste Abby; ik ben een dove vrouw die opgevoed werd door een vrouw die er voor gezorgd heeft dat ik bijna mijn hele leven logopedie heb gehad. Als gevolg daarvan spreek ik tamelijk goed, en mensen vergeten dikwijls dat ik doof ben, of geloven me zelfs helemaal niet. Ik werd door een agent tegen gehouden en ik hem zei dat ik doof was en ik van zijn lippen moest aflezen wat hij zei, dan geloofde hij me niet. “Zoals jij spreekt kan je niet zo heel doof zijn!” Het is frustrerend en soms kwetsend. De waarheid is dat ik niet kan horen en de mensen moeten me aankijken zodat ik hun lippen kan lezen. Heb jij een suggestie hoe ik op een vriendelijke manier de mensen er aan kan herinneren, speciaal de mannen der wet, dat ik echt doof ben? Abby antwoordt: je moet aan je huisarts een kaart vragen waarop staat dat je doof bent en in je protefeuille bewaren voor als je nog eens door de wet wordt tegengehouden. Je kunt het ook gebruiken als er een probleem zou zijn op je werkplek.

http://www.chicagotribune.com/features/columnists/advice/chi-080421dear-aby-column,1,6195084.column

Geen opmerkingen:

Blogarchief