25-03-2008


Pauline is de eerste dove Tai Chi lerares

Als je hoort dat Pauline Doherty een gediplomeerde Tai Chi instructrice geworden is, dan klinkt dat niet ongewoon. Wat speciaal is dat is dat de 48-jarige de eerste dove persoon is die dat bereikt. De gebarentaallerares leerde Tai Chi kennen toen ze zelf een cursus volgde en ze voelde dat het klikte. “Ik voelde me er goed bij,” vertelt Pauline met de hulp van een tolk.”Het was een mooi gevoel. Ik kon mijn bloed door mijn lichaam voelen stromen. Ik voelde dat het me innerlijke kracht gaf.” Haar leraar zag dat ze er aanleg voor had en stelde haar voor om zelf instructeur te worden. Pauline kan Qigong onderrichten, een holistisch systeem van zelfgenezende oefeningen en meditatie. Pauline zegt dat ze blij is om doof te zijn want ze heeft nooit iets anders gekend. Maar het is ooit anders geweest en nog vindt ze de communicatie een grote barrière. “Het was vreselijk toen ik opgroeide. Op school waren er wel gebaren, maar eens buiten was er niets.” “Ik vind dat mensen meer doofbewust moeten zijn.”

http://www.derryjournal.com/county/Pauline-is-NI39s-first-deaf.3908415.jp

Geen opmerkingen:

Blogarchief