28-11-2005

Zij heeft het mij verteld

Aken. Het boek verscheen voor het eerst 26 jaar geleden. Tot nu heeft het nog steeds een groot publiek. De meesten lezen het boek in een ruk uit. Ze hebben lovende kritiek: “Schitterend geschreven.” Nu verschijnt het boek in een nieuwe uitgave, de 13de al in de bekende uitgeverij Droemer-Knaur.
De auteur, Maria Wallisfurth, in een vorig leven nog toneelactrice, en later ‘souffleuse’ in het Akens Stadtheater, verraste de literaire kritiek in 1979 met haar indrukmakende werk. De eerste titel was: “ Ze heeft het mij verteld” en schilderde het leven van haar doofstomme ouders.
Het boek verscheen in meerdere oplagen bij uitgeverij Herder, wisselde daarna naar uitgeverij Piper en is nu als paperback te verkrijgen onder de titel “Geluidloze wereld” ( Het leven van mijn dove ouders) bij Droemer-Knaur. “Je moet dit boek lezen omdat het een zeer ontroerend document is uit een harde tijd” beveelt auteur en recensent Elke Heidener. Het tijdsdocument van Maria Wallisfurth begint in het jaar 1897 en voert ons naar de jaren 30 van de vorige eeuw.
“Ik groeide met Doofstommen op, want niet alleen mijn ouders waren Doofgeboren, ook hun zussen en hun echtgenoten. Zij en hun doofstomme vrienden vormden mijn wereld” vertelt de schrijfster. De mensen van haar geboortedorp Aachen-Eilendorf noemden haar “ dat Kenk van de Stomme”, het kind van de stommen.

Geen opmerkingen:

Blogarchief