07-11-2005


Man en vrouw overvallen in Calais, Noord-Frankrijk.

Een koppel doven is zondagmorgen aangevallen in de Grande rue in Petit-Courgain, een voorstad van Calais in Frankrijk. Het is een klein straatje dicht bij het ziekenhuis dat de mensen gebruiken om naar het centrum van Calais te gaan. De man, 48 jaar oud liep naar zijn auto aan de arm van zijn vrouw, 42 jaar oud en moder van een dochter van 22. Het was ongeveer 6 uur toen hij aangevallen werd door 2 migranten op weg naar Engeland. De twee mannen vielen daarna ook zijn vrouw aan, die ze verkracht hebben onder bedreiging van een mes. Eén van de aanvallers, geboren in Oost-Afrika en die al bekend is bij de politie onder 3 verschillende namen is woensdag opgepakt in Calais in het voedselverdeelcentrum. Hij is gearresteerd. Zijn compaan is nog op de vlucht.Het dove koppel had hen herkend op foto’s van mannen die vroeger al door de politie zijn opgepakt. De sluiting van het opvangcentrum in Sangatte in december 2002 waar al de vluchtelingen op weg naar Groot-Brittanië werden gegroepeerd heeft niets opgelost. In Groot-Brittanië moet je nog altijd geen identiteitskaart hebben.
De familie L is in choc. Hun gezicht staat vol builen en wonden. Het gezin is getekend door het lot. Van de 5 kinderen zijn er 3 doof geboren. Eén van de dochters is van kanker overleden toen ze 39 was. De vader, een bouwvakker, is ook overleden.
“Ik heb mijn hele leven gevochten voor mijn gehandicapte kinderen, maar dit is te veel. Ik kan mijn kinderen alleen maar omringen met mijn liefde om hen te helpen deze laffe beproeving te boven te komen”. Dat zegt de 71-jarige moeder van het slachtoffer. “ Mijn dochter en mijn schoonzoon voelden zich achtervolgd en werden door de aanvallers ingehaald. Nu moet de dochter een behandeling van 3 maanden volgen om te kijken of ze niet door aids is besmet. Het enige positieve is dat het een goed huwelijk is, alhoewel ze allebei van een uitkering voor gehandicapten moeten leven. Want in Frankrijk is 1 op 2 doven werkloos.

Geen opmerkingen:

Blogarchief