11-11-2005


Dove mannequin, Brenda Costa.


Grote zwarte ogen, een volle mond, een kaneel huidskleur en droommaten. Brenda Costa staat op glanzend fotopapier en ontrolt haar oneindige benen op de podia van Parijs, Milaan en New York. Zelfs tussen twee fotosessies door heeft deze 22-jarige mannequin uit BraziliĆ« een heel bijzondere aura. Brenda is van bij de geboorte doof. Niet stom, dat wil ze uitdrukkelijk zeggen. Zij gebruikt daarvoor een zeer rauwe stem. Ze kan liplezen en kan converseren in het Portugees. Haar manager, een vrouw, is haar tweede moeder, en ook haar tolk zodat het jonge meisje ons haar avonturen kan vertellen. Haar leven staat zwart op wit beschreven in “Belle du silence”, in het Nederlands Schoonheid uit de stilte, en het boek verschijnt bij uitgeverij Michel Lafon.
“Ik wou met dit boek bewijzen dat men door pure wilskracht veel obstakels kan overwinnen.”
Een klein doof meisje laat zich opmerken als ze 15 is op het strand van Copacabana in Rio de Janeiro”Ik herinner me die keuze van de meisjes nog, want de meisjes die bij me waren wisten niet dat ik doof was en dachten er dus niet aan om mij te verwittigen toen het mijn beurt was. De cliĆ«nten om foto’s te maken hebben liever modellen die iets minder stralend zijn maar die ‘normaal’ zijn om zo weinig mogelijk tijd te verliezen tijdens de fotosessies. Als ze de grote sprong neemt naar New York kent ze maar 3 woorden Engels.
“Ik heb enorm veel geluk gehad, en ik wil met dit boek aantonen dat men met wilskracht toch veel kan bereiken. Als dit een hulp voor anderen kan zijn…’ Ondertussen is zij het nieuwe model voor Guerlain voor het imago van het parfum Shalimar.
Het is dank zij de 3 sessies logopedie per week vanaf de leeftijd van 3 jaar dat ze nooit gebarentaal heeft moeten leren. De eerste klanken uit haar mond waren niet mama of papa maar Coca-cola. Ze is echt verslaafd aan haar GSM, ze laat hem nooit los. Ze is een echte SMS’er.
Zij is ook niet bang om de nadruk te leggen op haar anderszijn. Tussen de wolken mooie meisjes blijft het beeld toch hangen van de dove mannequin.
Voor de rest kent ze heel goed haar beroep. Het is niet nodig om haar uit te leggen hoe ze moet poseren, het is haar aangeboren. Ze heeft alles wat nodig is om bij de beste betaalde 50 meisjes van de wereld te behoren. Ze ontkent het gerucht dat ze een relatie zou hebben met Ronaldo.
“Belle du silence”, van Brenda Costa, Uitgeverij Michel Lafon, 216 blz., voorlopig nog alleen in het Frans.

Geen opmerkingen:

Blogarchief