07-11-2012

Hoe bestelt men bij een dove cafébaas?








Sezer Yigitoglu heeft als eerste dove een café geopend in Berlijn. Zijn gasten kunnen op verscheidene manieren bestellen. In Café Ole is er veel lawaai. Gasten babbelen, stoelen worden verschoven. Baas Sezer voelt de drukte, zonder ze te horen. Blijkbaar zou hij de eerste dove cafébaas van Duitsland zijn. Begin juli opende hij zijn zaak in de Boddinstrasse in Neuköln. Het was mijn droom en ik voel me heel goed en ben blij dat er altijd maar meer mensen komen. De klanten kunnen op drie manieren bestellen; of ze spreken langzaam en hij lipleest. Of je toont aan op de kaart wat je wil, of je gebruikt gebarentaal. Een vriend heeft mij aangespoord want ik was werkloos. En het is gelukt. Ondertussen heb ik gasten uit de hele wereld. Pas nog een Engels paar dat dit gelezen had op internet..



http://www.bz-berlin.de/bezirk/neukoelln/wie-bestellt-man-beim-wirt-ohne-worte-article1560935.html

Blogarchief