21-05-2012



LOKEREN - Een zestigtal kinderen brachten gisteren een flashmob op de Markt om gebarentaal onder de aandacht te brengen.



 ‘We hopen zo om zoveel mogelijk mensen warm te maken om gebarentaal te leren’, zegt Marijke Lippens, die op het idee kwam om de flashmob te organiseren. ‘Gebarentaal is nu zes jaar als officiële taal in België erkend. Maar het zou leuk zijn mochten nog meer mensen de taal leren.’ Op die manier kunnen doven uit hun sociaal isolement geraken. De actie is een samenwerking tussen de Koning Boudewijnstichting en BuSO Sint-Gregorius Gentbrugge, waar Lippens werkt.Aan de flashmob, waarbij een grote groep mensen op een openbare plek plots dansen, deden een zestigtal kinderen van dansclub Dancing Kids uit Beervelde mee. Op de voorgrond stond Sabilga Gashi (14), een dove leerlinge van BuSO Sint-Gregorius. Zij danste mee, en zong ondertussen het liedje mee in gebarentaal. ‘De opvoeders van de leefgroep vroegen of ik wou meedoen met de clip, en ik zag dat zitten. Ik vind het leuk om hieraan mee te doen, maar het oefenen ging toch beter. Vandaag weet ik niet zo goed waar ik moet staan, en verloopt het een beetje verwarrender.’De actie werd gefilmd en gemonteerd worden tot een clip, die op de site van Gebarenbad komt. Die site moet leken in een mum van tijd wegwijs maken in het letteralfabet voor doven en de gebarentaal zelf.










http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLLCO_20120520_003

Blogarchief