24-01-2012

Een vol leven, met Usher.

Ongeveer 6% van de doofgeborenen hebben Usher. Ook de 32-jarige Sabine Reinhard uit Zwitserland. Ze is de enige dove in de familie. Ze was al 6 jaar oud voor ze ontdekte dat ze doof was. Tot dan had ze de mimiek van de mensen hun spraak alleen maar raar gevonden. Toen ze klein was ontwikkelde ze slecht. Ze kreeg een hersenoperatie. Haar fontanel was vroegtijdig vastgegroeid. Met haar 3 jaar oudere broer ontwikkelde ze zelf een communicatiesysteem. In de dovenschool moesten ze articuleren en aflezen en huiswerk maken. Ik was ver achter op veel gebieden. Het was te veel voor mij.In het middelbaar ging ze naar een dovenschool met gebarentaal en leerde ze zich veel beter uitdrukken: mijn woede, mijn verdriet, mijn belevenissen... Ik hou van gebarentaal.
http://www.taubenschlag.de/cms_pics/Gespraech%20mit%20Sabine%20Reinhard%20def..pdf

Blogarchief