16-01-2012

Doof zijn vind ik geen handicap

Mojo Mathers werd in november het eerste dove parlementslid in Nieuw Zeeland. Maar er zijn nog Nieuwzeelanders die doof zijn en toch het werk doen wat ze graag doen. Angela Rickson is een verpleegster in een dierenkliniek, en ze zegt dat haar doofheid haar helemaal niet hindert. Angela die 27 is hoort wel met een cochleair implantaat. Alleen telefoongespekken zijn een beetje moeilijk. Ik help ook aan de ontvangst, dus ik ben ook wel veel met mensen bezig. Veel dove mensen ontmoet ze niet. Ze heeft zichzelf nooit als doof gevoeld. Ik ging naar een horende school en groeide op in een horende familie. Ik hoor wel alles, maar waarschijnlijk niet op dezelfde manier als horenden. En in menigten kan ik me niet recht houden, maar met één op één gaat het goed. 

Blogarchief