23-01-2011


Doven in Turkije klagen aan: de Turkse staat hoort ons niet



Turkije heeft 2 tot 3 miljoen mensen met hoorproblemen. Ze vragen gebarentolken om een einde te maken aan hun communicatieproblemen. Ik ben alleen maar doof, anders heb ik geen problemen zegt Serkan Köseoglu, 25 jaar oud. Maar omdat ik doof ben voel ik me verdrukt. Dokters en verpleegsters begrijpen me niet en ze geven me een voorschrift zonder dat ze weten wat mijn probleem is. “Ik vraag de staat dat ze voor tolken zorgen in alle sociaal verkeer. In hospitalen, in scholen, bij de politie, op vlieghavens en andere publieke plaatsen.”. Het grootste probleem voor dove mensen in Turkije is dat ze niet begrepen worden. Er zijn zelfs doden gevallen door verkeerde diagnoses. Daarom willen ze de gebarentaal, hun moedertaal, erkend zien als een grondwettelijk recht.



http://www.hurriyetdailynews.com/n.php?n=the-state-doesn8217t-hear-us-complain-deaf-people-2011-01-23

Blogarchief