10-11-2010


Een betere dienstverlening aan de Dovengemeenschap



Er zijn ongeveer 28 miljoen mensen met gehoorverlies in de VS. 1% daarvan is doof. Verschillende achtergrond, verschillende opvoedingsmethodes, opvoeding thuis en blootstelling aan taal resulteren in verschillende communicatiemanieren. Het personeel van het Amerikaanse gerechtsapparaat moet leren dat er verschillende manieren zijn om die mensen te benaderen. ASL is een visuele taal, maar er zijn andere communicatiemanieren. ASL is een officiƫle taal die gebruik maakt van het hele lichaam, gezichtsuitdrukkingen, gebaren, lichaamstaal en handgebaren. Het volgt de Engelse grammatica niet en er is geen geschreven vorm van ASL. Een andere vorm van benaderen is de totale communicatie, gebarentaal, liplezen, schrijven. En er is ook nog vingerspelling en cued speech. Je kunt niet zomaar zien dat iemand doof of slechthorend is. Kijk naar handgebaren, misschien spreken ze wel maar duiden ze tegelijkertijd aan dat ze niet kunnen horen. Ze gebaren soms dat ze willen iets opschrijven. Kijk naar visuele tekens, een kaart met doof op, een hoorapparaat enz. Weet je het niet, vraag het. Houdt goed oogcontact, kijken naar het zwaaien met de handen, of op de grond stampen. Bij niet verstaan, herhaal de vraag of gebruik een andere woordkeuze. Ten slotte werd ook een kaart met een paar essentiƫle gebaren gemaakt.



http://www.corrections.com/news/article/25955-better-serving-the-deaf-community

Blogarchief