01-06-2010

Geen geld meer voor briljante dove studente



  • dinsdag 01 juni 2010

De Haan: Paul Demeyer



DE HAAN - De dove Lore Ameloot (18) uit De Haan is met glans geslaagd in haar studies psychologie aan de dovenuniversiteit in Amerika. Toch moet het meisje haar opleiding stopzetten. Het spaargeld van haar ouders is op en de Vlaamse onderwijsminister kan geen subsidies geven.


Lore is de dochter van dove ouders. Ook haar broer Mick is doof. 'We wisten niet dat we dove kinderen zouden krijgen', zegt vader Vincent, 'maar ze hebben ons hun doofheid nooit verweten.' Als dove studente behaalde Lore in het regulier onderwijs haar diploma Kantoor. Al tijdens haar secundair onderwijs maakte ze plannen voor hogere studies psychologie. 'In de dovengemeenschap is er grote nood aan professionals die kunnen werken in de Vlaamse gebarentaal', zegt Lore. 'Veel doven en slechthorenden hebben problemen die gelinkt zijn aan hun handicap. Wanneer ze uiteindelijk de stap zetten naar de hulpverlening, wordt die drempel verhoogd doordat altijd gewerkt moet worden met een tolk. Hoe professioneel die ook is, sommige doven hebben er geen vertrouwen in. Ook hulpverleners weten niet altijd hoe ze met een tolk moeten omgaan.'

Taalbarrières

'Daarom ging ik in 2008 psychologie studeren aan het KATHO in Kortrijk. Maar daar werd ik geconfronteerd met barrières in het Vlaamse onderwijs. Het aantal tolkuren voor dove studenten is erg beperkt en in Vlaanderen zijn tolken nog niet opgeleid voor opdrachten op het niveau van het hoger onderwijs. Daarnaast is Nederlands voor mij een tweede taal. Hoewel ik de leerstof onder de knie had, kon ik het niet altijd goed verwoorden op de schriftelijke examens. Daardoor haalde ik een slechter resultaat dan verwacht.'

'Dus besloot ik een andere weg in te slaan. Ik droom er al enkele jaren van om te studeren aan Gallaudet University in Washington DC, de enige dovenuniversiteit ter wereld. De infrastructuur is volledig aangepast aan dove studenten, de lessen worden gegeven in Amerikaanse gebarentaal. Ik had al contact met Vlaamse dove mensen die er studeerden.'

Spaarboekje leeg

'In mei 2009 ben ik naar de Gallaudet University gegaan en ik slaagde er voor het ingangsexamen. Ik kon mijn opleiding starten in augustus 2009. De enige drempel was de prijs: studeren aan Gallaudet kost bijna 20.000 euro per jaar en een studie duurt drie tot vier jaar.'

Vader Vincent Ameloot vertelt: 'Die studies zijn inderdaad zeer duur maar wij hebben al ons spaarcentjes samengeschraapt om Lore toch die kans te kunnen geven. Intussen heeft ze daar haar eerste voorbereidende jaar achter de rug en is ze met glans geslaagd. Maar nu zijn onze financiële middelen op en daarom vragen we subsidies bij het ministerie van Onderwijs.'

Vorige week kwam het slechte nieuws: Onderwijs kan niet helpen. 'We zijn zwaar ontgoocheld. We snappen het niet goed. Onlangs stond in de krant dat de overheid wel 250.000 euro over heeft om jongerengroepen naar een muziekfestival in Hongarije te sturen. Maar een briljante studente helpen, daarvoor is dan blijkbaar geen geld', zegt vader Vincent.

'Het gevolg is dat Lore moet terugkeren naar België. Haar grootste droom kan niet in vervulling gaan. En de investering van onze spaarcenten heeft nergens toe geleid.'

Overgenomen uit Het Nieuwsblad


Blogarchief