01-03-10


Pijnstillers verhogen het risico op doofheid



De pijnstillers zoals paracetamol, aspirine, ibuprofen enz. kunnen het risico op doofheid vergroten, zeggen nieuwe studies. Paracetamol op regelmatige basis nemen zoals bijvoorbeeld twee maal per week kan het risico verdubbelen dat je matig tot ernstige doofheid oploopt voor je vijftigste. Het regelmatige gebruik van pijnstillers, vooral aspirine en paracetamol verhogen mogelijke het risico op gehoorverlies bij volwassenen, vooral bij jongvolwassenen. Gezien het veelvuldige voorkomen van de combinatie gebruik van pijnstillers en gehoorverlies wordt dit een belangrijk algemeen gezondheidsprobleem. Die uitspraak komt van Sharon Curhan, van het Departement Geneeskunde van Brigham. Volgens wetenschappers is het aangeraden om met je huisarts daarover te praten als je gewoon bent om zulke medicijnen te nemen. Het is dat aangeraden om een gehoortest te laten doen, indien nodig.



http://living.oneindia.in/health/science-study/2010/painkillers-increase-deafness-010310.html