21-05-2009

Groot-Brittanië. Waarom wil het NHS (RISIV) niet luisteren naar doven?


Een dove moeder vertelt dat ze onlangs in tranen uitbrak toen onbeleefd hospitaalpersoneel niet de moeite wilden doen om te luisteren. Nu wil ze weten waarom: Waarom luistert het NHS niet naar doven? Dagelijks omgaan met haar doofheid is al moeilijk genoeg voor Coll Metcalfe, maar de enige plaats waar ze dacht eerlijk behandeld te worden was het ziekenhuis. Maar ze werd weggestuurd door de verplegers toen ze het meest kwetsbaar was. Mevr. Metcalfe, 43, heeft de ziekte van Menières, een voortschrijdende binnenoorziekte die doofheid veroorzaakt. Bij een recent onderzoek door haar huisarts kreeg de moeder vaneen zoon het verwoestende nieuws te horen dat ze een knobbeltje in haar borst en dat het onmiddellijk moest onderzocht worden. Ze kreeg een verwijzing en boekte een afspraak. Maar in het ziekenhuis was het speciale’ typetalksysteem’ voor doven voortdurend bezet. Omdat ze ’s anderendaags toch naar de audioloog moest besloot ze zelf met de dokter te praten. Toen ze aan de receptie stond vertelde men haar dat ze de afspraak telefonisch moest maken, hoewel het bureau net om de hoek was. Het duurde een uur om uit te leggen dat ze de telefoon niet kan gebruiken en dat de afspraak dringend was. Uiteindelijk kon ze de receptioniste overhalen om iemand van de dienst afspraken te vragen om tot daar te komen. Maar ze weigerden haar te helpen en zeiden dat ze naar huis moest gaan en telefoneren zoals iedereen. Pas wanneer ze in tranen van frustratie uitbrak werd er een sociale verpleegster bijgehaald om haar te helpen de afspraak te maken. Ze kan niet geloven dat we in 2009 zijn. Ondanks een vage verontschuldiging van de directie bleef ze toch geschokt achter na een dergelijke ervaring. Gelukkig bleek het knobbelde wat vloeistof dat vlug kon gedraineerd worden. Dat gebeurde in een ander hospitaal, ‘The Friage’ in Northhallerton, met behulp van een tolk die de hele tijd ter beschikking stond. Het was een positieve ervaring.

http://www.dailymail.co.uk/health/article-1177584/Why-doesnt-NHS-listen-deaf-people.html

Geen opmerkingen:

Blogarchief