21-04-2009


Doofheid: de sleutel voor een goed huwelijk

Met een beetje doof zijn kan je al een heel eind komen om getrouwd te blijven. Andere zaken kunnen ook helpen. Deuren van kasten dicht doen bijvoorbeeld. Zeg er niets over. Zet ze zelf recht en ga verder met je leven. Maar alle strategieën verbleken bij de efficiëntie van doof zijn. Doofheid, echt of geveinsd, zorgt er voor dat miljoenen onder ons getrouwde koppels dingen doen die we niet willen. Het zorgt er ook voor dat er minder ruzie is, want we zeggen allemaal wel eens dingen die we niet menen. De ander zegt: “What, wat zei je?” De ander krijgt dan een nieuwe kans, en wie heeft geen nieuwe kans nodig in het leven? En doofheid is perfect als je ’s avonds in bed ligt te zagen. Ik kon maar niet begrijpen waarom mijn partner niet antwoordde op mijn perfect geargumenteerde vragen, tot hij mij bekende dat als hij naar me keek in bed, hij dan op zijn goed oor lag en mij niet hoorde. Maar het beste verhaal komt van mijn zus Nan. Ze trouwde nadat ze weduwe werd met een man die 13 jaar ouder was. Ze was zo blij dat ze voortdurend zei dat hij een heilige was. Op een dag zat hij naar tv te kijken en stond ze achter hem. “Ben je klaar in de badkamer,” vroeg ze hem. Ze wou de handdoeken in de wasmachine gooien indien hij ja zei. “Nog lang niet”, antwoordde hij, zonder zich om te keren. “Ok, wanneer zal je dan klaar zijn?” “Dinsdag misschien.” Mijn zus keek naar haar kat en riep, BEN JIJ KLAAR IN DE BADKAMER?” “30% kans” zei Chuck. Toen keek mijn zus naar de kat en zei, “Dat worden nog 20 lange jaren…” “Dat heb ik gehoord”, riep Chuck en mijn zus kreeg een rode kop. Doofheid, echt of geveinsd is een zegen voor het huwelijk – of er kan ten minste wat gelachen worden.
Terry Marotta

http://www.norwichbulletin.com/opinions/columnists/x126903702/Terry-Marotta-Deafness-is-the-key-to-staying-married

Geen opmerkingen:

Blogarchief