15-01-2009

Dove professionele basketballer


De Sloveense professionele basketballer Miha Zupan van Olympia Ljubliana dat donderdag bij Alba Berlijn speelt is de eerste dove speler in de Europaliga. De 26-jarige is doof geboren. De communicatie met de trainer en medespelers verloopt echter normaal. “Ik ben een volledig normale kerel, “ zegt de Sloveen. Dat is wel een onderschatting, want met zijn 19 punten was hij wel de meest succesvolle speler eind november bij de heenmatch. Als kind heeft het hem wel enorme inspanningen gevraagd om een beetje te leren spreken. Hij ging naar het dovenonderwijs en begint pas te basketten als hij 14 is. Hij speelt eerst voor de dovenbasketploeg van SloveniĆ«. Een knieoperatie vertraagt zijn vooruitgang maar in 2001 speelt hij in de hoogste liga. “Basketbal heeft mijn leven veranderd”, zegt Miha, “met de bal in mijn handen leerde ik beter spreken, gewoon omdat ik met mijn medespelers moest communiceren.” De moderne hoortechniek heeft zijn leven wel aangenamer gemaakt. Hij draagt nu een speciaal hoorapparaat dat klanken uit zijn onmiddellijke omgeving versterkt en omgevingslawaai tempert. Om zijn apparaat te beschermen draagt hij altijd een zweetband. Toch zorgt de trainer ervoor om altijd naar Miha te kijken als hij iets zegt, zo kan Miha van de trainer zijn lippen aflezen en verstaat hij hem soms beter dan de andere spelers.

http://www.welt.de/sport/article3019388/Sein-Scheissband-scheutzt-das-Hoergeraet.html

1 opmerking:

Laura van Eeden zei

Beste Martin,
Ik vroeg mij af of trillingen die dove mensen voelen, via de botten voortgeplaatst worden en door de hersenen worden vertaald in geluidtonen.
En ik was benieuwd of doven innerlijk gesprekken voeren. Ik kan bijvoorbeeld in mijn geest muziek horen of een dialoog houden met mezelf. Alvast bedankt voor uw antwoord.
vriendelijke groet
Laura van Eeden

Blogarchief