29-07-2008


Q en A voor Marlee Matlin

Oscarwinnares kwam onlangs naar huis met haar danspartner Fabian Sanches voor een benefietvoorstelling voor het Internationaal Centrum voor Doofheid en Kunt in Northbrook. Als kind ging ze er naar school en waar ze leerde acteren. Ze schitterde er in haar eerste toneelstuk, The Wizard of Oz. Enkele vragen dor Michael Austin. Ga je soms terug naar je vroegere buurt Morton Grove? Dat had ik vandaag gepland. Ik wil Fabian eens rondleiden. Ik ga met hem naar een restaurant waar ik bij het opgroeien veel ben geweest. Ze hebben er de beste kaasfrieten. Ik had er mijn buren, de kinderen uit de buurt, we waren goed bevriend. Vorige avond had ik een tekensessie en mijn vroegere overbuur kwam er ook naartoe. Mijn avond was helemaal gelukt. Je ging later naar het middelbaar in Harper College in Palatine? Ja, maar heel kort. Ik studeerde ook kort criminologie. Ik was vooral gefascineerd door de leraar, een agent. Hij nam me apart en vroeg waarom ik zijn les volgde. Ik wil agent worden, zei ik. Je moet serieus worden zei hij, want jij bent doof. Ik kan dat doen samen met een politiehond. Ja, alsof die hond de radio zal beantwoorden als er iets gebeurt. Maar ik hield voet bij stek, want mijn nicht was met een agent getrouwd. Later bezochten we een gevangenis, ik geloof dat het Joliet was en ik dacht, misschien kan ik wel beter advocaat worden voor dove misdadigers. Maar ik realiseerde me dat ik niet al te veel werk zou hebben omdat er niet genoeg dove misdadigers zijn om me voldoende werk te geven. En net toen hoorde mijn broer over een auditie voor Children of a Lesser God, een productie in Rogers Park. Het toneelstuk werk een film en je won een Oscar. Voelde je achteraf niet teveel druk om even goed te blijven doen? Indien het vandaag zou gebeuren, dan zou ik me anders voelen. In die tijd voelde ik me volledig naïef en ik wist niets van het filmgebeuren en van de naijver. Ik liet me gewoon met de stroom meedrijven. Er was geen druk. Er zijn nog anderen die voor hun debuut een oscar wonnen, maar jij bent nog steeds de jongste met je 21. Was je nerveus dit jaar toen de actrice van de film ‘Juno’ bekroond werd? Ja, ik kijk elk jaar voor de statistieken natuurlijk. Dan denk ik, ja o.k. je hebt verloren, maar hoe oud ben jij eigenlijk?

http://www.northshoremag.com/cgi-bin/ns-article?article=/feature/07-08-qa.html

Geen opmerkingen:

Blogarchief