28-02-2008


Firma helpt doven in het Library of Congress

Dove bedienden van het Library of Congress kunnen hun werk nu effectiever uitvoeren dank zij een videotelefoonsysteem dat hen door Sorensen Communications werd ter beschikking gesteld. De firma leverde kosteloos 16 Video Relay Service (VRS) videotelefoons aan de bibliotheek in Washington D.C. De bibliotheek is het eerste federale agentschap dat dit systeem gebruikt. “Het zal me helpen om te communiceren met mijn collega’s,’ zegt Fred Pickering, 6O, één van de ongeveer 20 dove bibliothecarissen. De medewerkers van Pickering vragen hem regelmatig om hulp. Hij staat in voor de computersoftware van de bibliotheek. Al 32 jaar gebruikt hij het TTY systeem waarbij je heen en weer teksten intikt . Het was traag en enerverend en er waren veel misverstanden. “In de dovencultuur betrouwen we op gebarentaal, en dat is een andere taal dan het geschreven Engels.” Met het nieuwe systeem belt hij een ASL-tolk en met de videofoon op zijn scherm kan hij visueel boodschappen afgeven in gebarentaal. De tolk contacteert de horende gebruiker via een gewone telefoonlijn en geeft de boodschap door zowel in ASL als in gesproken Engels.

http://www.sltrib.com/business/ci_8374180

Blogarchief