04-09-2007


Drama “Silent Salzburg’, (stil of zwijgend Salzburg), geschreven voor dove en horende acteurs.

Nieuw toneelstuk gespeeld op de California School for the Deaf in Fremont. Een nieuw sterk toneelstuk over een Oostenrijkse christelijke familie die zich verschuilt in 1940 om hun dove tienerzoon te beschermen tegen de sterelisatie die door de Nazis bevolen was. Het stuk is gepubliceerd en geschreven door Richard Medugno, auteur van ‘Deaf Daughter, Hearing Father.” (Dove dochter, horende vader). Het stuk is niet gebaseerd op een echt bestaande familie, maar wel op historische feiten en de echte vervolging van doven door de Nazis. ‘Silent Salzburg’ is uniek omdat het gecreëerd is voor dove en horende acteurs en om opgevoerd te worden voor een gemengd publiek, horenden en doven. Het publiek reageerde heel positief. De dove David Fair zei: “Ik denk dat dit het beste toneelstuk is dat ik ook gezien heb.” In het voorwoord zegt de auteur,”Ik was geïnspireerd om ‘Silent Salzburg’ te schrijven toen ik dacht aan Anne Frank en haar familie en hoe het gebruik van gebarentaal in een schuilplaats heel nuttig kon zijn. Ik bedacht ook dat het ironisch is dat een christelijke familie die normaal misschien aanhangers van Hitler zouden geweest zijn, nu geconfronteerd werden met een moeilijke beslissing omdat hun kind gebrandmerkt werd om gestereliseerd of zelfs uitgeroeid te worden als gevolg van zijn handicap.”
Het stuk is gebaseerd op echte feiten, beschreven in het boek ‘Crying Hands: Eugenics and Deaf People in Nazi Germany.’

http://deafness.about.com/b/a/258099.htm

Geen opmerkingen:

Blogarchief