21-01-2007


Twaalfjarige Andrea, doof van geboorte, krijgt al 2 maanden geen les meer.

Gedurende 2 maanden wachten Jean en Corinne Limbert op een oplossing om hun zoon Andréa opnieuw naar school te laten gaan. Binnen de familie is iedereen tweetalig, Anaïs, 13 jaar, Théo, 8 jaar, vader Jean en mama Corinne schakelen zonder nadenken over van gesproken Frans naar gebarentaal zodat er niets aan Andréa ontsnapt. Andréa is doof van bij zijn geboorte. Gedurende de eerste maanden is de diagnose een harde dobber. Maar de familie heeft zich snel aangepast, en Andréa heeft zich aangepast aan de horenden. Tot hij terug naar school moest. Als kleuter ging hij naar de kleuterschool in zijn gemeente, maar de problemen beginnen als hij naar het lager moet. Er zijn geen gespecialiseerde leerkrachten in de integratieklas van de Colombierschool in Châteauroux. Daarom moest hij naar Poitiers, eerst in het Regionaal Instituut voor Dove Jongeren en daarna in het gewoon onderwijs dank zij de medewerking van gespecialiseerd personeel. Hij was ver van huis en het was moeilijk, maar het waren 4 mooie jaren voor hem. Vanaf september proberen zijn ouders hem binnen te krijgen in een school in Bourges, maar de inspectie stelt een een school in Châteauroux voor met een tolk. Maar tolken alleen volstaat niet zegt de moeder, Andréa heeft ook iemand nodig die hem helpt met de lessen, een logopedist, kortom een een aangepast project. Ze hebben het gevoel dat ze met hun kop tegen de muur lopen en alleen hulp krijgen van families die dezelfde problemen hebben als zijzelf.

Bron: http://www.lanouvellerepublique.fr/

1 opmerking:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

Blogarchief