23-11-2006


Lippenlezer doet onthulling na 70 jaar.


Wat Hitler echt tegen Eva Braun zei:” Je praat over een kleed dat niet past…Denk eens aan de problemen die ik heb!”
De private filmopnamen met Eva Braun, waarvan je hier een foto ziet, waren meestal zonder klankband. In 1936 kreeg Eva van Adolf Hilter voor haar 24ste verjaardag een camera. Men dacht dat de opnames verloren waren en dus ook de privé-gesprekken van Hitler met Eva Braun. De Berlijnse gebarentaaldocent Frank Hübner ontsleutelt de opnames voor een Britse tv-documentaire. Hij is zelf doof en kon van Hitlers lippen aflezen van een sterk vergroot beeld. Hitler over de camera: “Elke Duitse familie moet er één hebben. Elk aspect van de nationale groei wordt dan geregistreerd.” En schertsend tot Eva Braun:”Waarom film je een oude man? Ik zou jou moeten filmen.”
Hitler over een mislukte filmavond (hij keek in Berchtesgaden graag naar Micky Maus): “Ik weet waarom je de film van gisteravond niet bevallen heeft. Je wou graag nog eens ‘Vom Winde verweht’ zien. (Een Duitse Heimatfilm).
Over Rijksmaarschalk Göring:” Hij jammert als een schoolmeisje. Het gaat altijd over geld. Ik riep naar hem toe dat het waar is wat de mensen zeggen, dat varkens hun eigen vlees opeten.”
Over zijn erger wordend beven (vermoedelijk Parkinson) :”Ach, mijn arm!”
Om zeker te zijn dat deze woorden zijn juist worden de opnames door 6 experts bekeken. Ze moeten het eens zijn over wat gezegd wordt.

http://www.bild.t-online.de/

Geen opmerkingen:

Blogarchief