25-05-2006


Kinderen in het lager onderwijs leren Cued Speech voor dove medeleerling

Deerwood, Verenigde Staten. Alle leerlingen in de klas van de dove jongen gaven zich op om Cued Speech te leren. Sinds oktober getroosten ze zich de moeite om te leren communiceren met een speciale klasgenoot. Hij heet Justin Feeser en hij is doof. Justin vertelt dat hij beter met zijn vrienden kan omgaan sinds ze leerden hoe ze Cued Speech moesten gebruiken.
Ze leren geen gebarentaal. Ze leren Cued Speech – handtekens die doven helpen bij het liplezen. Verschillende handstanden geven een visuele hint bij elke klank, bij elk woord.
Terwijl de andere kinderen pauze hebben, leren Justin’s vriendjes Cued Speech.
Vooral als het mooi weer is, dan is het echt speciaal dat die kinderen één keer per week hun pauze opgeven , het hele jaar al, om Cued Speech te leren. Dit is echt niet normaal zegt hun lerares Amy Voorhees. De tweelingbroer van Justin, Derek, vertelt dat de klasgroep zijn broer heeft veranderd. Hij is nu blij en het is makkelijker om met hem te praten.
Je hebt ongeveer 15 uur nodig om de basis van Cued Speech te leren.Woensdag was het Justin zijn verjaardag en de klas had hem een taart gebakken. Ze zongen ‘Happy Birthday’ met Cued Speech.

Bron: http://wcco.com/local/local_story_144231358.html .

Daar staat ook een videoreportage van het plaatselijke tv-station.

1 opmerking:

isabelle smessaert zei

Tja, of zo'n jongen daar beter van wordt, van zo'n cued speech omgeving, is maar de vraag natuurlijk. Cued Speech blijkt effectief te kunnen zijn om het Frans zichtbaarder te maken, maar bijvoorbeeld bij het Engels werkt het lang zo goed niet en blijven de resultaten bedroevend (M. Marschark zei dit op Iced 2005). Geef mij maar echte communicatie en geen oplapmiddel als Cued Speech. Geef mij maar een rasechte gebarentaal!!! :-)

Blogarchief