08-03-2006


Ik ben doof en ik word kleuterleidster.

Valérie Blanc is 32. Ze volgt een opleiding om kleuterleidster te worden. Ze weigert dat haar doofheid haar plannen in de weg staat. “ Ik ben doof geworden toen ik pas 2 was, als gevolg van een oorontsteking. Vandaag 30 jaar later, begin ik aan een opleiding om met kleuters te werken. In het begin was het heel moeilijk om toe gelaten te worden. Men stuurde me weg omdat ik doof ben. “Hoe ga je dat doen als een kleuter weent?” Je kan hem niet horen.” “Ik was verplicht hen te overtuigen.”
Ik heb twee horende dochters. Ik heb ze zelf opgevoed. En verder is het voor mij heel belangrijk te kunnen bewijzen dat een dove persoon dit beroep kan uitoefenen.
“De eerste keer dat ik voor de kinderen stond hadden ze misschien de indruk dat ik een beetje raar was. Maar alles heeft zijn tijd nodig. Er bestaan oplossingen om zich aan te passen. In het begin gebruikte ik mime. En een beetje later konden ze zelf al wat gebaren maken, zoals ze de kleuren leren, of de dagen van de week…"
“De kinderen zien me niet als een gehandicapte. Ikzelf zie me meer als iemand die uit het buitenland komt. Een Engelse praat Engels. Ik spreek gebarentaal. Ik heb alleen maar problemen met de volwassenen. Tijdens een van mijn stages stond de directrice voortdurend achter mij om te kijken wat ik deed. Niet gemakkelijk. In mei is mijn opleiding gedaan. Daarna komen de examens. Ik krijg een tolk. Dus als alles goed gaat kan ik volgend jaar werk zoeken.”

Bron: Ouest-France

Geen opmerkingen:

Blogarchief